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Right to retract



The online buyer, like any mail order consumer, has a right of withdrawal of 15 days from the day after he comes into possession of the good or accepts the offer for a service, without justification or payment of penalties on his part. . However, he may be liable for return costs..

This right of withdrawal also applies to products on sale, used or in clearance.

When concluding the contract, the customer must be informed of the terms of the right of withdrawal: duration of the period, point of departure, reimbursement of the product, payment of return costs, etc.

The professional must communicate to the consumer, before the conclusion of the contract, withdrawal form.

The reimbursement of all sums paid, including delivery costs, must be made within 14 days from the time the professional is informed of the customer's decision to withdraw.

Provided this is clearly indicated at the time of purchase, certain products or services are not subject to the right of withdrawal and cannot be refunded:

  • well made especially for the consumer (tailor-made for example),
  • product that cannot be re-shipped by nature,
  • perishable product (food for example),
  • video cassettes, CDs, DVDs if they have been opened by the consumer,
  • press (newspapers, periodicals or magazines),
  • provision of accommodation, transport, catering or leisure services.

Droit de rétractation


L'acheteur en ligne, comme tout consommateur de VPC, a un droit de rétractation de 15 jours à partir du lendemain où il entre en possession du bien ou accepte l'offre pour une prestation, sans justification, ni paiement de pénalités de sa part. Il peut cependant être redevable des frais de retour.

Ce droit de rétractation s'applique aussi aux produits soldés, d'occasion ou en déstockage.

Lors de la conclusion du contrat, le client doit impérativement être informé des modalités du droit de rétractation : durée du délai, point de départ, remboursement du produit, paiement des frais de retour, etc.

Le professionnel doit communiquer au consommateur, avant la conclusion du contrat, un formulaire de rétractation.

Le remboursement de la totalité des sommes versées, y compris les frais de livraison, doit être fait dans les 14 jours à partir du moment où le professionnel est informé de la décision du client de se rétracter.

À condition que cela soit clairement signalé au moment de l'achat, certains produits ou prestations ne sont pas soumis au droit de rétractation et ne peuvent pas être remboursés :

  • bien confectionné spécialement pour le consommateur (du sur-mesure par exemple),
  • produit ne pouvant être par nature ré-expédié,
  • produit périssable (alimentaire par exemple),
  • cassettes vidéo, CD, DVD s'ils ont été ouverts par le consommateur,
  • presse (journaux, périodiques ou magazines),
  • prestation de services d'hébergement, de transport, de restauration ou de loisirs.